Auckland - The City of Sails - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu Auckland - The City of Sails - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu

Auckland - The City of Sails

Door: Bert Goedegebuure

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 September 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na een vermoeiende nachtelijke vliegreis van 10 uur (inclusief wachten op Brisbane Airport) hebben we snel ingecheckt in ons hotel. Toen slapen in een heerlijk bed, roomservice gebeld en daarna weer slapen. De volgende morgen goed uitgerust aan het ontbijt en met frisse moed Auckland verkent.
Auckland is een stad met 1,5 miljoen inwoners verspreid over een groot gebied met aan alle kanten water. Het is de snelst groeiende stad van Nieuw Zeeland. De stad maakt een zeer bedrijvige indruk en men is met een enorme inhaalslag bezig wat betreft achterstallig onderhoud. Het oude haven gebied waar wij zitten is in de afgelopen jaren al volledig op de schop gegaan en is een heel levendig geheel met heen en weer varende veerdiensten en veel zeilschepen op het water en in de nabij gelegen jachthavens. Dat alles gelardeerd met de nodige restaurantjes. Deze ontwikkeling krijgt nu nog een extra impuls door het winnen van de moeder aller zeilwedstrijden begin dit jaar; de ‘America’s Cup’ (google maar). Ik heb dat zelf in 1983 mogen meemaken toen Australië (Fremantle) deze Auld Mug, zoals hij liefdevol wordt genoemd, won. Het was een compleet gekkenhuis en heeft in de daaropvolgende vier jaar veel gedaan aan de ontwikkeling van Fremantle. De wedstrijd wordt elke vier jaar gehouden en het is aan de winnaar om de volgende wedstrijd in 2021 te organiseren en dat is dus nu Auckland - The City of Sails zoals deze stad wel wordt genoemd. En terecht, want er wordt hier heel wat afgezeild. Er zijn veel knotsgekke sportlanden in de wereld maar in de zeilsport spant Nieuw Zeeland (Auckland) wel de kroon. Het winnen van de America’s Cup betekent trouwens ook dat Auckland er een schepje bovenop zal moeten doen om alles met betrekking tot infrastructuur, faciliteiten e.d. op tijd klaar te hebben. Wereldwijd trekt dit evenement namelijk enorm veel belangstelling en de organisatie stelt steeds hogere eisen. In de krant lees ik de nodige bezorgdheid over deze ontwikkeling met betrekking tot benodigde daadkracht of het gebrek daaraan van de lokale bestuurders.
Al met al een wat omslachtig verhaal maar ik hoop toch een beeld te hebben geschetst hoe deze stad, ondanks het voorgaande, bruist van energie!
Intussen hebben wij gewoon de stad bekeken vanuit een hop-on hop off bus en vanaf de 60stre verdieping van de Sky Tower op een hoogte van 220 meter. Het geeft een spectaculair uitzicht over de stad met mooie plaatjes en ik hoop dan ook dat de foto’s deze keer niet op hun kop staan.
De volgende morgen haal ik de huurauto op en vertrekken we uit Auckland.

• 30 September 2017 - 12:58

Herman En Thil:

Weer een nieuwe ervaring / stad en land. Laat het maar weten in je verslagen. Wij volgen het vanuit het kleine Nederland!

• 30 September 2017 - 14:11

Hetty & Luuc:

Bert en Annie. weer een prachtige beschrijving. Wakkert mijn heimwee en nostalgie weer aan.
    Jammer genoeg kan ik me die Sky Tower niet herinneren. Kan natuurlijk dat die van een recentere datum is. Wel de prachtige toren van Sydney waar je 38 km ver kon kijken.
    Nogmaals dank voor de mooie beschrijving.

• 30 September 2017 - 14:44

Marlies:

Hallo Bert en Annie,

Heel leuk om jullie avonturen op deze manier mee te maken!
    Hartelijke groet, Gijs en Marlies

• 03 Oktober 2017 - 01:04

Nellien:

Weet je nee allereerst bedankt voor jullie reactie en vakantiewensen. Heel lief om daar nog tijd voor te hebben. en nu Weet je.. wat zouden we graag nog eens zo'n reis willen maken. Zoveel nieuwe indrukken beleven, mar ja wij hebben al ook al heel veel gezien in ons leven en zijn tevreden nu meet "gewoon" Spanje, het weer en de mensen die we daar kennen. Geloof ons maar wij gaan er van genieten!
    Australié en Nieuw Zeeland zijn bestemmingen waar wij dus nog nooit geweest zijn. Wat beleven we nu? uitgebreide reisverslagen met insight informatie en we genieten daar dus ook van. Bedankt voor alle verhalen. Wij zijn zo 2e of 3e week november weer terug op 594.
    Jullie zullen na aankomst in Nederland wel even alle indrukken moeten verwerken maar we speken af met jullie en bijv. Niels en Anneke erbij bij ons, als alles redelijk goed gaat met Nico.
    Goede terugvlucht dus t.z.t. en tot ziens. Hartelijke groet,
    Nellien en Nico