Queenstown en Te Anau Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu Queenstown en Te Anau Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu

Queenstown en Te Anau Milford Sound

Door: Bert Goedegebuure

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 Oktober 2017 | Nieuw Zeeland, Te Anau

We rijden door een deel van het z.g. Lake District. Een prachtige rit leidt ons langs Lake Wanaka en Lake Hawea en brengt ons uiteindelijk in het mooi gelegen Queenstown, gelegen aan de oostkant van Lake Wanapi en aan de voet van een bergketen genaamd The Remarkables..
Queenstown is een populaire plaats en voor de avontuurlijk ingestelde toerist eigenlijk wel ‘the place to be’. Queenstown is dan ook bekend als de avontuur hoofdstad van Nieuw Zeeland en als je de Kiwi’s moet geloven van het hele Zuidelijk Halfrond. Het bungeejumpen is hier ooit uitgevonden en je kunt hier alle extreme sporten beoefenen die je maar wilt. Niet zo verwonderlijk dat dit veel jonge mensen aantrekt uit alle hoeken en gaten van de wereld en die zijn dan ook in grote getale aanwezig; voor elk wat wils. Ook voor de wat rustiger avonturiers zoals wij is er in dit mooie en vriendelijke stadje genoeg te doen. Wij nemen de gondel die ons naar boven brengt en een prachtig uitzicht biedt met genoemde bergketen als achtergrond. Als je het centrum inloopt kun je niet om Fergburger heen. Ferg’s heeft volgens velen het beste broodje hamburger ter wereld en als je naar de rijen mensen kijkt die op hun beurt staan krijg je sterk de indruk dat het nog waar is ook. Bovendien hangt er boven de winkel een groot bord waarop “In Ferg we trust”, dus dan mag je ook wel wat verwachten natuurlijk. Wij kozen echter voor iets heel anders en gingen naar The Winery alwaar een uitstekende Pinot Noir gedronken met daarbij een goed gesorteerd kaasplankje. Queenstown niet alleen a busy maar ook a buzzy place.
Volgende bestemming is Te Anau, gelegen aan het gelijknamige meer en toegangspoort voor de Milford Sound. Onze gastvrouw vertelde dat er een korte film draait in de cinema over het Fiordland National Park waar de Milford Sound deel van uitmaakt. Als voorproefje hebben wij die 30 minuten durende film gezien. Het bracht het hele nationale park door de vier jaargetijden heel mooi in beeld. Wij leerden dat het Fiordland National Park op de werelderfgoedlijst van Unesco staat en groter is dan Yellowstone en Yosemiti bij elkaar; waarvan akte.
De volgende ochtend worden we met een coach opgehaald en rijden we door een klein deel van het park op weg naar de Milford Sound. Daar gaan we aan boord van een driemaster genaamd de Milford Mariner, die ons door het Fiord voert. Vanwege het kalme weer varen we een heel klein stukje de monding uit de Tasman zee op en weer terug. Aan boord van de Mariner tijdens onze picnic lunch zaten we aan tafel met een echtpaar uit de USA (oorspronkelijk uit Iran). Hij zei “for a religious person this must be heaven” waarmee hij de schoonheid van dit gebied probeerde te duiden. Hoe dan ook; woorden schieten te kort.
De benaming Fiord en Sound wordt nogal door elkaar gebruikt. Zoals ik het nu heb begrepen is een Fiord (naar de ons bekende Fjorden) van het zoute- en Sound van het zoete water. Om de verwarring er in te houden is de Milford Sound, uitmondend in de Tasman Zee toch echt van het zoute water.
Morgen naar Dunedin.

• 21 Oktober 2017 - 19:26

Herman En Thil :

Wij vonden Australie te zien al mooi maar Nieuw-Zeeland heeft nog meer natuurschoon te bieden. Je moet toch echt dat boek gaan schrijven!!!

• 23 Oktober 2017 - 21:51

Cees:

Hallo Bert en Annie,
    Wat een geweldig mooie reis maken jullie. Wat een mooie natuur daar. We genieten van jullie verhalen met de foto’s.
    Groeten Cees en Kitty

• 27 Oktober 2017 - 17:14

Siegfried Farsen:

What a beautiful Picture. We wish you a plesant flight back home.
    Siegfried & Gerda