Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu

Dunedin

Door: Bert Goedegebuure

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 Oktober 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Vanaf de stad Dunedin moeten we nog een aardig stukje het schiereiland op en uiteindelijk arriveren we in de buitenwijk Portobello alwaar ons een warme ontvangst wacht in de huiselijke B&B van Ana en Richard. De B&B heet Captains Eady’s Lookout vanwege het feit dat dit huis ooit gebouwd is door ene kapitein Eady van een van de vele veerdiensten hier in Dunedin. De inrichting van het huis wordt voor een belangrijk deel bepaald door de vele boeken die door het hele huis te vinden zijn en de enorme collectie lp’s en cd’s. Blijkt dat Richard elke week een radioprogramma doet vanuit de Universiteit van Dunedin waarin hij jazzmuziek ten gehore brengt, maar met name gespecialiseerd is in de Dutch Swing College Band. Toen Annie vertelde dat haar oom Fred jarenlang als pianist in The Dutch had gespeeld was dat voor Richard een extra stimulans om ons mee te nemen naar zijn eigen, apart van het huis staande muziekstudio, alwaar een grote collectie platen. Voordat we ons überhaupt hebben kunnen installeren in onze kamer luisteren we naar muziek gespeeld door The Dutch en gedraaid vanaf een Philips 78 toeren plaat!
De volgende ochtend gingen we het enige kasteel bekijken wat Nieuw Zeeland rijk is; genaamd Larnach Castle en hier ooit gebouwd door ene William Larnach, een Schotse familie. De Schotten waren hier sowieso de eerste settlers en de Schotse invloeden zijn nog goed herkenbaar in veel van de gebouwen in het centrum van Dunedin, wat verder weinig te bieden heeft. Het is trouwens geen echt kasteel. Het is meer een landhuis. Als je er naar vraagt vinden de Kiwi’s dat eigenlijk ook wel, maar het heet nou eenmaal Larnach Castle. Een mooi huis met mooi aangelegde tuinen en natuurlijk een fraai uitzicht.
In ons reisprogramma was een ook wildlife tour opgenomen. Einde middag werden we opgehaald en gingen met een aantal andere mensen naar het puntje van het schiereiland waar we in een beschermd (strand)gebied grote zeeleeuwen, en de geeloog penguin (google maar) hebben gezien. In een andere hoek van het schiereiland zagen we twee Konings Albatrossen die als een zweefvliegtuig door de lucht vlogen. Een mooie en unieke ervaring. Om 2100 uur werden we weer gedropt bij onze B&B. We hadden veel wandelwerk achter de rug met klimmen en dalen. Moe maar voldaan doken we gelijk ons bed in.
De volgende ochtend naar Mt Cook om de hoogste berg van Nieuw Zeeland te bekijken!