Kalbarri en Geraldton - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu Kalbarri en Geraldton - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Bert Goedegebuure - WaarBenJij.nu

Kalbarri en Geraldton

Door: Bert Goedegebuure

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 September 2017 | Australië, Geraldton

Kalbarri heeft een aardige gedaantewisseling ondergaan. Stonden hier vroeger slechts enkele houten vakantie units met één byo restaurant; tegenwoordig is het behoorlijk uitgebreid met allerlei huizen voor eigen gebruik, maar ook veel voor de verhuur. Het is afgeschermd van de dichtbij zijnde branding door een inham waardoor het er veilig zwemmen, vissen of bootje varen is en dat is waarvoor men hier komt. De reisafstand van Perth is net de moeite waard voor een midweek of een lang weekend. Ook hier weer een groot National Park waardoor de Murchison River stroomt. Op dit moment een kalm stroomtje met weinig water, maar dat kan zomaar veranderen in een wild kolkende rivier. In dit hele gebied zijn kloven en andere natuurlijke bezienswaardigheden die zich over een periode van 420 miljoen jaar hebben gevormd (give or take one or two years).
Wij bezochten ‘Nature’s Window’. Daar waren we ooit 37 jaar geleden geweest met onze twee kinderen, waarvan wij nog een foto hebben in ons archief. Wij wilden daar nu nog een keer op de foto. Een vriendelijke jongedame uit China heeft dat voor ons gedaan. Dat is wel een mooie foto geworden; Nature’s Window’ is in ieder geval geen spat veranderd!
In Kalbarri bij de ingang van de inham op een duintop is het z.g. Zuytdorp Memorial, gemarkeerd met een gedenksteen en vier bankjes. Een aantal VOC schepen zijn hier destijds met man en muis vergaan. In drie bankjes staan de namen gegraveerd van de Zuytdorp, de Zeewijck en de Batavia. Op het vierde bankje staat niets. Ik heb zelf maar bedacht dat dit al die mensen vertegenwoordigd die hier zijn verdronken en waarover verder nooit meer iets is vernomen. In het Museum van Geraldton wordt hieraan ruim aandacht besteedt plus nog een ander schip genaamd ‘De Vergulde Draeck’.
Geraldton zelf is verder een gewone plaats zonder bijzondere dingen of het moet de enorme gedenkplek zijn van de HMAS Sydney die in WWII tot zinken is gebracht en waarvan alle 645 bemanningsleden zijn verdronken. Het is 66 jaar vermist geweest tot men in 2008 haar locatie heeft weten te traceren.
Morgen (maandag 11 September) vertrekken we naar Perth. Een afstand van 455 km. We leveren dan de grote 4WD auto in en gaan met een gewone, wat kleinere auto naar mijn nichtje Susan en haar man Ernie, waar we 10 dagen zullen verblijven. Het is dan drie jaar geleden dat ze bij ons in Schagen op bezoek waren

• 10 September 2017 - 16:44

Ineke Verbeek:

Wat een heerlijke verslagen. Ik leef reuze mee en kijk steeds uit naar het volgende verhaal.
    Gaat het al wat beter met de knieën van Annie?
    Nog veel mooie dagen toegewenst.

Gr. Ineke

• 10 September 2017 - 20:23

Herman En Thil Hoolt:

Wat een romantische foto! En nu weer even naar de"bewoonde" wereld. Ook leuk om je familie weer te ontmoeten.
    "

• 10 September 2017 - 21:18

Joop Van Woesik:

Ha die Bert en Annie, zit met veel plezier jullie vakantie- en reisverhalen te lezen. Fijn dat het weer goed gaat met de knieën en heup van Annie.
    In oktober gaan Jenneke en ik voor 16 dagen naar Aruba waar we 3,5 jaar gewoond en gewerkt hebben.
    Goede reis verder en de hartelijke groeten
    Joop en Jenneke

• 11 September 2017 - 12:09

Anneke En Niels Pabbruwee:

Ha avonturiers,
    Die foto van jullie voor dat gat in die rots ziet er wel heel gezellig uit, het gaat gelukkig goed met Annie, doen jullie alsjeblieft voorzichtig de rest van jullie reis, wel weer heelhuids terugkomen op nr. 586.
    groetjes uit winderig,nat en grijs holland.
    Anneke&Niels

• 12 September 2017 - 00:29

Nico En Nellien:

Wat en heerlijke reis maken jullie! Alles weer echt een beetje in orde met Annie haar schaafjes en de rest?
    Fijn dat jullie nu even kunnen uitrusten en bijpraten met de familie die jullie in Schagen hebben ontmoet. Weet je vanavond kwam jullie dorp uitgebreid op de TV. In Spoorloos, we keken toevallig en opeens was daar een columbiaans meiske door een Schageriaan(klinkt leuker dan een Schaagse) geadopteerd en op zoek naar haar biomoeder. We zagen heel wat van dat mooie dorp. En... rustig poeh dat had ik ook in Teteringen, dè reden waarom we terug zijn in Den Haag na bijna 50 jaar. Pfffff klink zo raar als ik dat schrijf, oud .... nee hoor, maar op zijn minst belegen haha. Geniet van de dagen bij de familie wij gaan half oktober een week of 4/5 naar Spanje. Ja wij zijn echt gepensionneerd en willen toch nog even proberen op reis te gaan. Travel light draagt de koffers en de rest doe ik.
    Hartelijke groet en kom weer veilig thuis op onze etage.

• 13 September 2017 - 17:32

Sjaak En Marian:

Hoi Bert en Annie..
    Wat leuk dat we jullie kunnen volgen. Prachtige reisverslagen schrijf je . Het lijkt mij een fantastische reis , geweldige omgeving. Heerlijk 2 maanden genieten ,doen jullie goed.

Kijk uit naar het volgend verslag van de reis.
    Heel veel plezier nog en groetjes van ons.

• 01 Oktober 2017 - 14:50

Willie Van Haastrecht:

Dag Annie en Bert, wat een geweldige reis maken jullie en wat leuk dat ik dit mag meebeleven. Prachtige foto's en een erg leuk verslag. Veel plezier verder.